Dodawanie kategorii w sklepie internetowym i ustawienia

Dodawanie i ustawienia kategorie w sklepie internetowym
Dodawanie kategorii do sklepu
Ustawienia kategorii w sklepie
Opis kategorii pod pozycjonowanie
SEO kategorii
Lista dodanych kategorii
Konfiguracja kategorii
Konfiguracja kategorii SEO
Przykładowy wygląd kategorii
Przypisywanie kategorii do Google Shopping Merchant Center
Logo i ikona kategorii

Dla wielu osób prowadzenie sklepu internetowego może być nie lada wyzwaniem, szczególnie jeśli dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce. Jednym z pierwszych kroków, które trzeba podjąć przy tworzeniu sklepu jest dodanie kategorii, w których będą się wyświetlać produkty.

Dlaczego kategorie są ważne?

Kategorie w sklepie internetowym pozwalają na łatwiejszą nawigację dla klientów. Ułatwiają im znalezienie produktów, które ich interesują. Dodatkowo, dzięki kategoriom, można w prosty sposób wyświetlać produkty z danej grupy, co pozytywnie wpływa na skuteczność marketingową sklepu.

Wprowadzanie nowej kategorii

Aby dodać kategorie, należy zalogować się do panelu administratora sklepu internetowego. Na lewej stronie znajdują się wszystkie niezbędne działy sklepu, w tym dział "Kategorie", który nas interesuje.

Po wybraniu opcji "Nowa" można od razu dodać kilka kategorii, wpisując je jedna pod drugą. Jeśli nie mamy jeszcze gotowej listy kategorii, jakie chcemy mieć w sklepie internetowym, to możemy dodawać je pojedynczo.

Wprowadzanie nowej kategorii do sklepu

Opcje dla kategorii

Dla każdej dodanej kategorii masz możliwość ustawienia dodatkowych opcji:

  • Kategoria widoczna dla odwiedzających
  • Kategoria ARCHIWALNA
  • Rozwinięcie w menu kategorii
  • Wyświetl w poziomym menu kategorii
  • Rozwinięcie w poziomym menu kategorii
  • Wykluczenie ze sprzedaży ratalnej
  • Wyświetlaj w podpowiedziach wyszukiwarki
  • Ceny widoczne tylko dla zalogowanych klientów
  • Kategoria zawiera produkty dla pełnoletnich
Ddatkowe opcje dla kategorii

Wizytówka kategorii

Oprócz wymienionych opcji, w kategoriach istnieje możliwość wprowadzenia treści - opisu kategorii, który pojawi się nad lub pod produktami. Może to być nie tylko opis, ale również zdjęcia lub bannery graficzne. Dodane treści do kategorii będą widoczne, gdy klient wejdzie do wybranej grupy produktów.

Szablon graficzny stron kategorii pozwala na wyświetlenie dwóch różnych opisów kategorii, z których jeden pojawi się nad produktami, a drugi pod listą produktów.

Opisy kategorii w sklepie

Ustawienia SEO kategorii

Jeśli zależy Ci na dobrej optymalizacji kategorii sklepu pod kątem pozycjonowania, możesz dodatkowo uzupełnić pole "Dodatkowe znaczniki META", np. kod meta description opisu kategorii.

Masz również możliwość nadania indywidualnego tytułu strony "Title" dla każdej kategorii. Jeśli pozostawisz to pole puste, oprogramowanie sklepu automatycznie ustawia tytuł strony jako nazwę kategorii. Aby zautomatyzować budowanie tytułu strony dla kategorii, możesz skorzystać z dostępnych zmiennych, takich jak: {nazwa_kategorii}, {sciezka_kategorii}, {nazwa_sklepu}, {producent}, {filtry}.

Odnośnik URL kategorii generowany jest automatycznie na podstawie nazwy kategorii, jeśli masz potrzebę wykorzystania innej nazwy adresu URL kategorii to możesz wprowadzić w to pole własny adres. Należy tylko pamiętać by wpisać tam słowa bez polskich znaków (bez spacji, odstępów, zakończenia .html) np: "moja-wlasna-nazwa-kategorii".

Ustawienia SEO dla kategorii

Logo i ikona kategorii

Kategorie mogą posiadać swoje logo lub ikonkę. Aby to zrobić, musisz przygotować własny zestaw grafik i ikon, a następnie wgrać je do wyznaczonych pól. Nie jest to obowiązkowe, ale jeśli chcesz mieć bardziej zróżnicowany wygląd menu kategorii, możesz skorzystać z tego modułu. W odpowiednich polach szablonu graficznego będzie wymagane dodanie nowych zmiennych szablonu.

Logo i ikona dla kategorii

Przypisywanie kategorii do Google Merchant

Google Merchant to narzędzie od Google, które umożliwia sprzedawcom wyświetlanie produktów w wynikach wyszukiwania Google oraz w serwisie Google Shopping.

W tym miejscu stworzysz powiązanie własnej kategorii z kategoriami w Google Merchant Center. Takie połączenie pozwala na poprawne przypisanie produktów do odpowiednich kategorii w Google, co ułatwia klientom odnalezienie interesujących ich produktów w serwisie Google Shopping oraz na monitorowanie skuteczności kampanii reklamowych.

Przypisywanie kategorii do Google Merchant

Dodatkowe ustawienia w konfiguracji

Dla wprowadzanych kategorii w sklepie są jeszcze osobne ustawienia które znajdziesz w globalnej Konfiguracji sklepu. Są to m.in ustawienia:

  • Wyświetl kategorie z jednym poziomem podkategorii
  • Wyświetl całą gałąź nadrzędnych po wybraniu kategorii
  • Wyświetl liczbę produktów obok nazw kategorii
  • Skrócone drzewo w nowościach, promocjach i wyszukiwarce
Dodatkowe ustawienia kategorii w sklepie

Oraz globalne ustawienia indeksowania kategorii pod SEO:

  • Włącz odnośniki .html (wymaga aktywnego mod_rewrite)
  • Tylko pojedyncza nazwa kategorii w odnośniku
  • Noindex, nofollow dla kategorii z filtrowaniem
  • Włącz META Tagi dla Facebooka (Open Graph Tags)
Globalne ustawienia SEO kategorii

Zagłębienie kategorii

W sklepie internetowym nie ma limitu ilości dodanych kategorii głównych oraz ich podkategorii, co daje swobodę w tworzeniu struktury kategorii zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Możesz tworzyć nawet wielopoziomowe zagłębienia struktury, co pozwala na jeszcze lepszą organizację oferty sklepu i ułatwia klientom nawigację po stronie.

Pamiętaj jednak, że przemyślana struktura kategorii i podkategorii pozytywnie wpływa na użyteczność i funkcjonalność sklepu, co z kolei może zwiększyć zainteresowanie klientów i przyczynić się do wzrostu sprzedaży.

Warto jednak pamiętać, że stosowanie zbyt wielu poziomów zagłębień w strukturze kategorii może wprowadzać chaos, duplikację nazw oraz treści kategorii i utrudniać samą nawigację po sklepie. Dlatego nie zalecamy stosowania zagłębień kategorii powyżej 4 poziomów. W takim przypadku warto przemyśleć zastosowanie filtrowania w konkretnych podkategoriach, co ułatwi klientom wyszukanie produktów z oferty sklepu i zapewni im przyjazne doświadczenie zakupowe.

Zagłębienie struktury kategorii
BHP-Gabi

Podobne wpisy z bloga

Sprawdź podobne wpisy z tej samej kategorii bloga które mogą Cię interesować

Jak dodać funkcję wyświetlania Najniższej Ceny z Ostatnich 30 Dni - dyrektywa OMNIBUS!

27-04-2023

Jak dodać funkcję wyświetlania Najniższej Ceny z Ostatnich 30 Dni - dyrektywa OMNIBUS!

OMNIBUS wprowadza wymóg wyświetlania w sklepie najniższej ceny z ostatnich 30 dni jeśli produkt jest w promocji. Sprawdź co powinieneś zrobić w sowim sklepie

Czytaj więcej

Opis META description w sklepie KQS

24-04-2023

Po co są opisy META description i gdzie je znajdziesz w sklepie

Czy zastanawiałeś się kiedyś do czego służą pola meta description i jak należy je wypełnić? Sprawdź zakres możliwości ustawień sklepu w kontekście meta description.

Czytaj więcej

Opcje konfiguracji sklepu które możesz wyłączyć

17-03-2023

Opcje sklepu w konfiguracji które najlepiej wyłączyć

Dział Ustawienia / Konfiguracja skrywa w sobie setki indywidualnych ustawień sklepu internetowego. Domyślnie włączone są takie opcje które zostały uznane za ważne oraz wyłączone te, które sam możesz włączyć na potrzeby Twojego sklepu.

Czytaj więcej