Dla wielu osób prowadzenie sklepu internetowego może być nie lada wyzwaniem, szczególnie jeśli dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce. Jednym z pierwszych kroków, które trzeba podjąć przy tworzeniu sklepu jest dodanie kategorii, w których będą się wyświetlać produkty.
Dlaczego kategorie są ważne?
Kategorie w sklepie internetowym pozwalają na łatwiejszą nawigację dla klientów. Ułatwiają im znalezienie produktów, które ich interesują. Dodatkowo, dzięki kategoriom, można w prosty sposób wyświetlać produkty z danej grupy, co pozytywnie wpływa na skuteczność marketingową sklepu.
Wprowadzanie nowej kategorii
Aby dodać kategorie, należy zalogować się do panelu administratora sklepu internetowego. Na lewej stronie znajdują się wszystkie niezbędne działy sklepu, w tym dział "Kategorie", który nas interesuje.
Po wybraniu opcji "Nowa" można od razu dodać kilka kategorii, wpisując je jedna pod drugą. Jeśli nie mamy jeszcze gotowej listy kategorii, jakie chcemy mieć w sklepie internetowym, to możemy dodawać je pojedynczo.

Opcje dla kategorii
Dla każdej dodanej kategorii masz możliwość ustawienia dodatkowych opcji:
- Kategoria widoczna dla odwiedzających
- Kategoria ARCHIWALNA
- Rozwinięcie w menu kategorii
- Wyświetl w poziomym menu kategorii
- Rozwinięcie w poziomym menu kategorii
- Wykluczenie ze sprzedaży ratalnej
- Wyświetlaj w podpowiedziach wyszukiwarki
- Ceny widoczne tylko dla zalogowanych klientów
- Kategoria zawiera produkty dla pełnoletnich

Wizytówka kategorii
Oprócz wymienionych opcji, w kategoriach istnieje możliwość wprowadzenia treści - opisu kategorii, który pojawi się nad lub pod produktami. Może to być nie tylko opis, ale również zdjęcia lub bannery graficzne. Dodane treści do kategorii będą widoczne, gdy klient wejdzie do wybranej grupy produktów.
Szablon graficzny stron kategorii pozwala na wyświetlenie dwóch różnych opisów kategorii, z których jeden pojawi się nad produktami, a drugi pod listą produktów.

Ustawienia SEO kategorii
Jeśli zależy Ci na dobrej optymalizacji kategorii sklepu pod kątem pozycjonowania, możesz dodatkowo uzupełnić pole "Dodatkowe znaczniki META", np. kod meta description opisu kategorii.
Masz również możliwość nadania indywidualnego tytułu strony "Title" dla każdej kategorii. Jeśli pozostawisz to pole puste, oprogramowanie sklepu automatycznie ustawia tytuł strony jako nazwę kategorii. Aby zautomatyzować budowanie tytułu strony dla kategorii, możesz skorzystać z dostępnych zmiennych, takich jak: {nazwa_kategorii}, {sciezka_kategorii}, {nazwa_sklepu}, {producent}, {filtry}.
Odnośnik URL kategorii generowany jest automatycznie na podstawie nazwy kategorii, jeśli masz potrzebę wykorzystania innej nazwy adresu URL kategorii to możesz wprowadzić w to pole własny adres. Należy tylko pamiętać by wpisać tam słowa bez polskich znaków (bez spacji, odstępów, zakończenia .html) np: "moja-wlasna-nazwa-kategorii".

Logo i ikona kategorii
Kategorie mogą posiadać swoje logo lub ikonkę. Aby to zrobić, musisz przygotować własny zestaw grafik i ikon, a następnie wgrać je do wyznaczonych pól. Nie jest to obowiązkowe, ale jeśli chcesz mieć bardziej zróżnicowany wygląd menu kategorii, możesz skorzystać z tego modułu. W odpowiednich polach szablonu graficznego będzie wymagane dodanie nowych zmiennych szablonu.

Przypisywanie kategorii do Google Merchant
Google Merchant to narzędzie od Google, które umożliwia sprzedawcom wyświetlanie produktów w wynikach wyszukiwania Google oraz w serwisie Google Shopping.
W tym miejscu stworzysz powiązanie własnej kategorii z kategoriami w Google Merchant Center. Takie połączenie pozwala na poprawne przypisanie produktów do odpowiednich kategorii w Google, co ułatwia klientom odnalezienie interesujących ich produktów w serwisie Google Shopping oraz na monitorowanie skuteczności kampanii reklamowych.

Dodatkowe ustawienia w konfiguracji
Dla wprowadzanych kategorii w sklepie są jeszcze osobne ustawienia które znajdziesz w globalnej Konfiguracji sklepu. Są to m.in ustawienia:
- Wyświetl kategorie z jednym poziomem podkategorii
- Wyświetl całą gałąź nadrzędnych po wybraniu kategorii
- Wyświetl liczbę produktów obok nazw kategorii
- Skrócone drzewo w nowościach, promocjach i wyszukiwarce

Oraz globalne ustawienia indeksowania kategorii pod SEO:
- Włącz odnośniki .html (wymaga aktywnego mod_rewrite)
- Tylko pojedyncza nazwa kategorii w odnośniku
- Noindex, nofollow dla kategorii z filtrowaniem
- Włącz META Tagi dla Facebooka (Open Graph Tags)

Zagłębienie kategorii
W sklepie internetowym nie ma limitu ilości dodanych kategorii głównych oraz ich podkategorii, co daje swobodę w tworzeniu struktury kategorii zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Możesz tworzyć nawet wielopoziomowe zagłębienia struktury, co pozwala na jeszcze lepszą organizację oferty sklepu i ułatwia klientom nawigację po stronie.
Pamiętaj jednak, że przemyślana struktura kategorii i podkategorii pozytywnie wpływa na użyteczność i funkcjonalność sklepu, co z kolei może zwiększyć zainteresowanie klientów i przyczynić się do wzrostu sprzedaży.
Warto jednak pamiętać, że stosowanie zbyt wielu poziomów zagłębień w strukturze kategorii może wprowadzać chaos, duplikację nazw oraz treści kategorii i utrudniać samą nawigację po sklepie. Dlatego nie zalecamy stosowania zagłębień kategorii powyżej 4 poziomów. W takim przypadku warto przemyśleć zastosowanie filtrowania w konkretnych podkategoriach, co ułatwi klientom wyszukanie produktów z oferty sklepu i zapewni im przyjazne doświadczenie zakupowe.
